Als ouders willen we het beste voor onze kinderen en een van de dingen die we vanuit liefde doen is onze kinderen zoveel mogelijk ervaringen te willen meegeven. Dus en op een sport, en op muziek en wellicht nog zwemles erbij. Na een dag op school hebben kinderen vaak nog veel activiteiten ernaast.
Er is gebleken dat overvraging, stress en burn-out bij kinderen en tieners de laatste jaren hand over hand toeneemt.
Ik zie het met enige regelmaat voorbij komen in de praktijk. Kinderen die vaak moe zijn, veel ” moeten” en weinig tot rustig spelen thuis en vooral vervelen toe komen.
Kinderen hebben tijd nodig om de dagelijkse ervaringen te verwerken. Een school is een behoorlijk drukke omgeving. Kinderen moeten daar echt van bijkomen.
Gevolgen van stress
Er is een grote diversiteit te vinden in de klachten die het gevolg kunnen zijn van stress. Enkele hiervan zijn
– Concentratieproblemen
– Angst en depressiviteit
– Leerling steekt niet goed in zijn vel en gaat op zoek naar manieren om zich beter te voelen, bijvoorbeeld de clown uithangen of pesten hetgeen vaak weer ten koste gaat van de schoolprestaties.
– Gedragsveranderingen, ook buiten school (slechter luisteren, afreageren, onzindelijkheid, “kattenkwaad” uithalen)
– Slaapproblemen
– Hoofdpijn, buikpijn en andere vaak vage lichamelijke klachten
Wat kun je nu als ouder doen om dit te verminderen?
Ik zou willen adviseren om eens goed de agenda te bekijken, hoe druk is het en welke rustmomenten zijn er?
Is je kind het grootste deel van de week aan het rennen en vliegen om van de ene activiteit naar de andere te gaan?
Of zijn er genoeg momenten om gewoon rustig buiten/binnen te spelen, alleen of met vriendjes?
Stel jezelf de vraag: Wat kan er af? Vind je kind het allemaal leuk en heeft hij/zij er geen last van? Of merk je vermoeidheid en roept hij/zij vaak ” ik heb geen zin om naar … te gaan” . Voor wie doe je het dan?
Tips voor meer rust:
• begin vroeger met het spitsuur – avondeten en naar bed gaan – zodat u geen haast hebt
• plan de dag niet vol. Stress en onrust van ouders slaat snel over op kinderen
• zorg dat kinderen ook echt vrije tijd hebben, waarin ze kunnen spelen en dromen of zich vervelen
• let op signalen van overprikkeling: moeilijk in slaap komen, geïrriteerd, huilerig of moe zijn, en neem dan gas terug
• zorg voor regelmaat, structuur en vaste rituelen
• neem regelmatig de tijd om samen te praten. Niet alteen tijdens het eten, of op de bedrand, maar ook tussendoor
Later…als ze groter zijn…. dan hebben ze het al druk zat… gun ze de tijd om te niksen… en vooral.. om te vervelen!
Zojuist zit ik een artikel te lezen in KIIND magazine. Het gaat over een vrouw die met haar gezin (man en 3 kinderen) 28 dagen gaat reizen in Sri Lanka. Als ik het kopje lees voel ik de jaloezie opkomen, maar ook de hoop. Want voor het kindertijdperk reisde ik graag. En met de oudste…
Voor kinderen is het herkennen van gevoelens en het benoemen hiervan nog best wel eens lastig. Ze reageren nog echt vanuit hun emotie en kunnen dan moeilijk aangeven wat er nu eigenlijk aan de hand was. Door samen te oefenen met het (her)kennen van gevoelens leren kinderen om deze in moeilijke situaties beter te benoemen….
Zelfregulatie leren is een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van kinderen, waarvan de basis in de eerste levensjaren wordt gelegd. Het vermogen van een kind om zijn/haar emotionele toestand en emotionele reacties te reguleren, beïnvloedt hun familie, leeftijdsgenoten, academische prestaties, mentale gezondheid op de lange termijn en hun vermogen om te gedijen in een complexe…
Angst als belemmering Vandaag heb ik weer een traject mogen afronden met een meisje (6) die erg verlegen en vooral erg angstig was. Ze durfde niet bij andere kindjes thuis te spelen, naar verjaardagsfeestjes te gaan en al helemaal niet haar vinger op te steken in de klas. Angst Angst is een gevoel dat we…
De juf/meester zegt dat je kind zich zo goed gedraagt op school en geen buien heeft daar, maar dat is niet wat je ervaart wanneer je hem/haar om 3 uur uit school haalt en de eerst bui zich al direct aandient. Ze hebben geen gespleten persoonlijkheid, ze hebben last van het instorten na school of…